امر به معروف و نهی از منکر، مکمل قوانین و مقررات، نسخه ها و تجویزهای اجتماعی است

مدیر کل بهزیستی استان کرمان در نشستی با معاونین و روسای ستادی به تشریح اجمالی فریضه امر به معروف ونهی از منکر از منظر جامعه شناسی وجایگاه مجموعه بهزیستی در ترویج این فرهنگ پرداخت .

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمان علیرضا وحید زاده در این رابطه با اشاره به اهمیت وجایگاه ویژه این فریضه اللهی در دین مبین اسلام ونقش پر رنگ عمل درست به آن در ارتقا سطح سلامت فردی واجتماعی عنوان داشت : امر به معروف و نهی از منکر، یک مقوله و موءلفه اجتماعی موثر برای تنظیم و مدیریت رفتارهای فردی، گروهی و اجتماعی تلقی می¬گردد، البته این مولفه جدای از پشتوانه های مذهبی و اعتقادی در کشور ما، ریشه و مبنایی در مسئولیت پذیری و احساس تعلق اجتماعی دارد.

وی افزود : معروف آن است که به لحاظ اعتقادی و اجتماعی تاکید بر بودنش می¬باشد و منکر آن است که اندیشه های اعتقادی و اجتماعی آن را تایید نمی نماید و انجامش باعث جریحه دار شدن روح کلی حاکم بر جامعه میشود. البته این موءلفه کلی صرفا در محدوده اندیشه های مذهبی و ارزشی باقی نمانده و به سایر حدود اجتماعی نیز سرریز پیدا می نمایند. این مهم نه فقط در حوزه حجاب و عفاف، بلکه در کلیه عملکردهای اجتماعی، فردی و خانوادگی ما می تواند دیده شود چرا که رفتار ما در محیط کار، خانواده، گروه دوستان، فرزندان، محیط های جمعی و ... همه و همه معروف و منکر دارد.

 مدیر کل بهزیستی استان کرمان اذعان داشت : امر به معروف و نهی از منکر یک ساز وکار غیر رسمی و کم هزینه و پربازده در حوزه بهداشت و انسجام زندگی اجتماعی ما می¬باشد اگر چه خود نیز نشان از یک دستی و انسجام و احساس بالای تعلق اجتماعی و وابستگی عاطفی به روح کلی و جمعی جامعه دارد اما فراتر از مصوبات و نسخه های رسمی زمینه را برای بهبود و ترمیم وضعیت و شرایط اجتماعی فراهم می نماید. 

وی افزود : این موضوع را در حوزه جامعه شناسی و رفتارشناسی می توان در قالب خود آیینه سان هورتون کولی تفسیر نمود. آنجایی که افراد خود را در آیینه جامعه دیده و رفتار خود را نیز تنظیم می¬نمایند. هرچه واکنش ها و یا انعکاس های ناشی از آیینه ی اجتماعی صادقانه تر و بی واسطه تر صورت پذیرد امکان اصلاح رفتار و پیشگیری از انحرافات اجتماعی نیز معقولانه تر صورت خواهد پذیرفت. امر به معروف و نهی از منکر، مکمل قوانین و مقررات، نسخه ها و تجویزهای اجتماعی خواهد بود.

کد خبر 115357

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد